poniedziałek, 13 lutego 2017

Poradnik młodego grzesznika – fomes peccati*



  „Po czym Pan Bóg z żebra, które wyjął z mężczyzny, zbudował niewiastę. A gdy ją przyprowadził do mężczyzny, mężczyzna powiedział: «Ta dopiero jest kością z moich kości i ciałem z mego ciała! Ta będzie się zwała niewiastą, bo ta z mężczyzny została wzięta». Dlatego to mężczyzna opuszcza ojca swego i matkę swoją i łączy się ze swą żoną tak ściśle, że stają się jednym ciałem. Chociaż mężczyzna i jego żona byli nadzy, nie odczuwali wobec siebie wstydu.”** [Rdz 2, 22-25] Pominę drobną nieścisłość tego przekazu, bo ani Adam, ani Ewa rodziców nie mieli, więc nikogo opuszczać nie musieli. Nie można Boga uznać za rodzica, gdyż wtedy, według słów tego fragmentu Biblii, mieliby pełne prawo Go opuścić. Po co? Aby stać się jednym ciałem.

  Ja wiem, taka interpretacja jest szokująca i na pewno nie o takie wnioski chodziło autorom tworzącym ten fragment Starego Testamentu. Załóżmy, że do takich wniosków może dojść tylko ten, kto nigdy wcześniej nie miał do czynienia z religią, a ten fragment trafił mu się całkiem przypadkiem. Mój chemik w szkole średniej miał dziwne powiedzonka, jednym z nich było: „Ciało w ciało daje jeszcze jedno ciało”. I chyba o to w relacji mężczyzna – kobieta chodzi, i pewnie to mieli na myśli autorzy Księgi Rodzaju, pisząc, że „(...) byli nadzy, nie odczuwali wobec siebie wstydu”. Nie wiem, ja się mogę na tym nie znać, ale zawsze mi się wydawało, że nagość dwojga, szczególnie młodych osób płci przeciwnej, musi wzbudzać pożądanie. Niemniej nawet bez nagości i tak często z pożądaniem mamy do czynienia. I jakby na to nie patrzeć, tym pożądaniem obdarzył nas, wg Biblii, sam Bóg. To On nakazał pierwszym rodzicom się rozmnażać. Gdy ich wygnał z Raju, nie pozbawił ich pożądliwości, jedynie skazał kobietę na rodzenie w bólach, po wieki wieków. Taka boża, pokoleniowa (zbiorowa) odpowiedzialność.

  Ale zlitował się On i posłał na ziemię Swojego Syna, aby odkupił te nasze grzechy, wszystkie, nawet te przyszłe a jeszcze niedokonane, z wyjątkiem tego pierworodnego. Do tego potrzebny jest chrzest. Nie będę się nad tym rozwodził, dla mnie, grzesznika, jest istotny grzech pożądliwości. Ów boży Syn podobno nie przyszedł po to by zmieniać Prawo [Mt 5, 17-18] jedynie po to, aby je – zaostrzyć! Oto bowiem od czasów Jego objawienia, pożądliwość, w końcu dana nam od Boga Ojca, staje się grzechem. „Każdy, kto pożądliwie patrzy na kobietę, już się w swoim sercu dopuścił z nią cudzołóstwa" [Mt 5, 28]. Tu ciekawostka, bo Biblia już ani słowem nie wspomina o pożądliwości kobiet, choć udowodniono, że dotyczy ją tak samo jak mężczyzn. Taaak, ale według Biblii, kobieta jest jakby drugoplanowa, takim dodatkiem: (...) rzekł: «Nie jest dobrze, żeby mężczyzna był sam, uczynię mu zatem odpowiednią dla niego pomoc»” [Rdz 2, 18]), wyjaśniając prozaicznie – by się mężczyźnie nie nudziło. Trochę przesadził, bo czasami tych kobiet jakby czasami za wiele i na utrapienie dla rodzaju męskiego. Tak na marginesie, Jezus zaostrzył to Prawo również w dwóch innych kwestiach, zarówno w odniesieniu do poligamii jak i do rozwodu, które Jego Ojciec tolerował, choć tylko w stosunku do mężczyzn.

  Sorry za te seksistowskie teksty, to nie są moje poglądy, to tylko moje wnioski po lekturze Księgi Rodzaju i Nowego Testamentu.  Jak więc jest z tą pożądliwością? Ja się przyznaję, że jako grzesznik, choć już nie młody, gdy zobaczę piękną i zgrabną kobietę przychodzą mi na myśl tzw. „kudłate myśli”. Ale spokojnie, ja je starannie ukrywam, nawet przed samym sobą. Ot, gdzieś tam się odzywa testosteron, wbrew mojemu pojęciu moralności, ale nad tym w pełni panuję. Tak ma większość, bo inaczej świat stałby się jednym wielkim burdelem. Niestety, według Nowego Testamentu, już samo działanie tego hormonu jest grzechem, mimo, że działa nieraz wbrew naszej woli. Według Jezusa, pożądliwość to grzech, nie tylko jako skutek, ale to również, nawet chwilowe i tłumione pragnienie spełnienia. I zaleca nam: „I jeśli twoje oko jest dla ciebie powodem grzechu, wyłup je i odrzuć od siebie! Lepiej jest dla ciebie jednookim wejść do życia, niż z dwojgiem oczu być wrzuconym do piekła ognistego” [Mt 18, 9]. Pewnie ci, którym seksizm jest obrzydły wyróżnialiby się właśnie tym, że brak im jednego oka. Obawiam się, że nie tylko ja byłbym nawet bez obu. Tylko bowiem ślepy nie pożąda. A co z takimi jak bohater filmu „Zapach kobiety”?

  W tym miejscu powinienem coś wyjaśnić. Wbrew pozorom ten felieton nie ma zamiaru drwić z Biblii. Próbuję obnażyć pewne nadużycia z Nią związane. Najczęściej jest tak, że jakiś kaznodzieja usiłuje nam przekazać swoją „Prawdę” poprzez dowolne manipulowaniem Jej fragmentami. Tak Biblia ma, tak się ją da wykorzystać. Niemniej da się nią również udowodnić każdą, nawet najbardziej idiotyczną tezę, poprzez odpowiednią interpretację, posługując się tymi samymi fragmentami, właśnie tak jak w tym felietonie. Choć z drugiej strony nie sposób zaprzeczyć, że pożądliwość tkwi w nas samych niezależnie od nas. Nie ma w niej nic złego, jeśli potrafimy nad nią panować. Ale czynienie z niej grzechu to już świadome czynienie nas grzesznymi, wpajanie nam poczucia winy, próba obrzydzenia nam własnej cielesności. I to jest już podłe.

Przypisy:
* fomes peccati – podpałka do grzechu, pożądliwość
** - wszystkie cytaty z Biblii pochodzą z http://biblia.deon.pl/index.php


9 komentarzy:

  1. No cóż, tak jak przeczytałem ten felieton, to przyszli mi do głowy tzw. skopcy. Nie wiem czy słyszałeś o nich, generalnie jest to absolutne ekstremum w wyzbyciu się pożądania... polegające na kastracji. I to zapewniało pozycję archanioła, bądź anioła, w zależności od stopnia kastrowania. Szczegółów oszczędzę... :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznaję, nic nie słyszałem o tej sekcie, więc zaraz po Twoim komentarzu przeczytałem artykuł w Wikipedii. ;)
      To straszne, do czego może doprowadzić ludzka głupota i fanatyzm religijny. I nawet szkoda, że przed napisaniem felietonu, o tym nie wiedziałem… Miałbym dopiero używanie ;)

      Usuń
  2. Cholera...powinnam sobie wydłubać oczy...Ale właśnie - co z węchem,słuchem?Najlepiej to sobie łeb uciąć...
    Powiem tak - nie rozumiem tego,bo o ile mogę zapanować w jakimś stopniu nad swoimi myślami,to jak zapanować nad snami?Parę razy miałam sen erotyczny,a partnerem był mężczyzna którego widziałam gdzieś przelotem i o zgrozo!wcale mi się nie podobał albo ktoś kogo w ogóle sobie nie przypominam.I co?Mam ponosić odpowiedzialność za to co mi się śni?Przecież to nienormalne.Dodam tylko,że przed tymi snami nie fantazjowałam,żeby była jasność;)
    Pozdrawiam Anastazja

    Ps.Uwielbiam Zapach kobiety:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, że piękny film? ;) Nawet skopiowałem sobie scenę tańca...

      Właśnie, co ze snami i z fantazjowaniem. Chyba masz rację, bo przynajmniej to drugie powinno skutkować dobrowolnym ścięciem głowy, mam na myśli tę myślącą ;)

      Pozdrawiam pięknie o pięknym poranku (spałem do dziesiątej) ;)

      Usuń
    2. Noooo i teraz mi powiedz,że potrafisz tańczyć tango:)

      No ja się nie wyspałam ale warto było;)
      A.

      Usuń
    3. To nie moja opinia, ale dziewczyny nigdy mi tańca nie odmawiały. Nawet tanga ;)

      :))) - to odnośnie drugiego wątku.

      Usuń
    4. Że też tak daleko mieszkasz...Ubolewam...
      A.

      Usuń
    5. Nie jestem pewien, ale teraz już się chyba nie tańczy w parach. Modne jest podskakiwanie solo. A przecież walc, walc angielski, tango, fokstrot to czysta erotyka, kulminacją zaś mógł być rock and roll ;)

      Usuń
    6. Tango i rumba to jest kwintesencja erotyki:)
      A.

      Usuń